Penilaian melalui Kontrak Pembelajaran
- dikenali juga sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat guru dengan pelajarnya secara individu atau kumpulan berhubung dengan sesuatu tugasan, secara bertulis.
- persetujuan ini biasanya meliputi :
- bentuk akhir tugasan yang dihasilkan
- bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan
- jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan daripada setiap indiidu yang terlibat
- berapa lama dan bila tugasan perlu disiapkan
- konsekuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi / mematuhi kontrak tersebut
Fungsi kontrak pembelajaran
- mempamerkan bukti yang menunjukkan bahawa objektif tercapai
- menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai
- memberi peluang kepada pelajar membuat refleksi
CONTOH FORMAT KONTRAK PEMBELAJARAN INDIVIDU.
Mata Pelajaran:
Nama:
Tahun/Tingkatan:
Hasil Pembelajaran:
Peringkat | Apa yang saya ingin capai pada peringkat ini | Bagaimana saya akan laksanakan peringkat ini | Jangka waktu pelaksanaan peringkat | Bagaimnakah penilaian pada peringkat ini dibuat | Catatan |
|
|
|
|
|
|
|
| |||||
|
| |||||
|
| |||||
|
|
Tandatangan kendiri
……………………………….
(Nama: ) Tarikh:
Tandatangan Rakan Sebaya
………………………..
(Nama: ) Tarikh:
Tandatangan Guru
……………………..
(Nama: ) Tarikh:
Penilaian melalui soal jawab
- penilaian melalui sola jawab membawa erti seorang guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
- sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan
- pembelajaran bertujuan untuk menilai sejauh manakah kefahaman murid tentang pelajaran yang telah diajar.
- melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam sesuatu topik / tajuk pelajaran.
- guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.
RUJUKAN :
No comments:
Post a Comment