Wednesday, October 13, 2010

ISL Minggu 6 : Kaedah Penilaian Bahasa

Kaedah penilaian bahasa merupakan cara penilaian perlu megambil kira keperluan individu dan kepelbagaian cara supaya pelbagai kecerdasan pelajar dapat diambil kira.

Penilaian melalui Kontrak Pembelajaran
  • dikenali juga sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat guru dengan pelajarnya secara individu atau kumpulan berhubung dengan sesuatu tugasan, secara bertulis.
  • persetujuan ini biasanya meliputi :
  1. bentuk akhir tugasan yang dihasilkan
  2. bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan
  3. jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan daripada setiap indiidu yang terlibat
  4. berapa lama dan bila tugasan perlu disiapkan
  5. konsekuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi / mematuhi kontrak tersebut
Fungsi kontrak pembelajaran
  1. mempamerkan bukti yang menunjukkan bahawa objektif tercapai
  2. menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai
  3. memberi peluang kepada pelajar membuat refleksi

CONTOH FORMAT KONTRAK PEMBELAJARAN INDIVIDU.

Mata Pelajaran:

Nama:

Tahun/Tingkatan:

Hasil Pembelajaran:

Peringkat

Apa yang saya ingin capai pada peringkat ini

Bagaimana saya akan laksanakan peringkat ini

Jangka waktu pelaksanaan peringkat

Bagaimnakah penilaian pada peringkat ini dibuat

Catatan

Tandatangan kendiri

……………………………….

(Nama: ) Tarikh:

Tandatangan Rakan Sebaya

………………………..

(Nama: ) Tarikh:

Tandatangan Guru

……………………..

(Nama: ) Tarikh:




Penilaian melalui soal jawab
  • penilaian melalui sola jawab membawa erti seorang guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
  • sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan
  • pembelajaran bertujuan untuk menilai sejauh manakah kefahaman murid tentang pelajaran yang telah diajar.
  • melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam sesuatu topik / tajuk pelajaran.
  • guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.




RUJUKAN :

No comments:

Post a Comment